Sunday, January 10, 2010

10. Facebook , akhirnya !

(keratan gambar dari sebuah akhbar tempatan)



  1. Laman sesawang jaringan sosial yang famous ketika ini ialah `FACEBOOK`. huhu. sebelum ni ak tak berniat pun untuk membuka akaun di situ disebabkan telah mendaftar banyak website social network seperti friendster, myspace, hi5 , multiply , dan lain2 agi.

  2. Tergerak hati ak untuk mendaftarkan diri di facebook , disebabkan digembar-gemburkan keseronokan permainan `Mafia Wars`. haha, ak tidak tahu apa yang best nya game berdasarkan web-browser nie, disebabkan sebelum ini ak lebih prefer permainan komputer yang menggunakan kad grafik yang unik dan jika ia melibatkan `online-game` maka lebih prefer jenis MMORPG (multiplayer massively online role playing game) seperti Knight Online, Ran Online, Supreme Destiny, Dekaron dan lain-lain lagi.

  3. Mark Elliot Zuckerberg , (lahir 1984) , pengasas facebook dan juga bekas penuntut university Harvard. Meminati bidang programming semasa di bangku sekolah , dan membangunkan beberapa program komputer khususnya komunikasi dan permainan. (Source: wikipedia)

  4. Antara fakta yang menarik pengasas facebook ini ialah:

    • pernah didakwa akibat mencuri rangka dan bahan-bahan terpelihara dari laman lain untuk mencipta Facebook.

    • merupakan seorang ‘setengah graduan’ kerana menghentikan pelajarannya untuk menumpukan perhatian demi membuat Facebook.

    • pernah diejek bodoh oleh golongan proffesional apabila menolak niat Youtube dan Google untuk membeli Facebook dengan harga yang mencecah 1 billion $USD ketika Facebook masih baru.

    • telah menjual syer sebanyak 1.6% Facebook kepada Microsoft dengan harga USD$246 juta !

  5. Aplikasi Facebook yang begitu mudah, dan menarik perhatian tidak kira golongan tua , muda malahan kanak-kanak. Malah di televisyen juga khususnya RTM mempamerkan iklan mengenai kumpulan 1Malaysia di Facebook. woot! Facebook mendapat promosi percuma. :) . tidak berlaku dalam friendster, myspace malahan twitter.

  6. Facebook pada ak sememangnya satu medium yang membolehkan seseorang itu add rakan sosial tanpa had , iaitu tidak memerlukan email seseorang itu , atau nama akhir untuk menjadi rakan kepada seseorang. (Friendster menggunakan konsep sedemikian bagi setting Privacy)

  7. Hari ini di berita harian metro (10 Jan 2010) sebuah artikel yang menarik perhatian ak.

  8. Seperti yang berikut: (Klik gambar untuk paparan yang lebih jelas).

1 Pengkritik:

Anonymous said...

hmm...terima kasih. :)

Post a Comment

Mungkin Ada Suka

Related Posts with Thumbnails